Voor bedrijven is het internet niet meer weg te denken. Als fysieke winkel moet je tegenwoordig ook online actief zijn om op de been te blijven. Wanneer je de verschillende kanalen goed inzet kunnen ze elkaar zelfs versterken. Deze crossmediale aanpak is perfect toe te passen wanneer je lokaal gevonden wil worden. Wat is er allemaal mogelijk op off- en online gebied en wat werkt voor jouw bedrijf? In dit artikel geven we je een paar gouden tips!

Inzetten van social media

Social media is een perfecte manier om snel je doelgroep te bereiken en bovendien gratis wanneer klanten eenmaal je pagina hebben geliked. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep de pagina gaat liken? Facebook en Instagram zijn de meest gebruikte kanalen om consumenten te bereiken. Zorg er eerst voor dat de pagina’s er piekfjn uitzien en helemaal up to date zijn. Zo kan je je vestigingsadres opgeven, openingstijden aangeven en laten weten hoe consumenten je kunnen bereiken. Gebruik als omslagfoto een afbeelding van de buitenkant van de winkel, zodat het voor iedereen herkenbaar is. Wanneer alles naar jouw wens is aangepast, kan je aan de slag om daadwerkelijk volgers te krijgen. Hiervoor is het essentieel dat het ook echt toegevoegde waarde heeft voor consumenten om je te volgen. Bijvoorbeeld doordat ze via het kanaal exclusieve aanbiedingen krijgen of er informatie wordt verspreid via het kanaal. Zorg er tevens voor dat je met regelmaat iets online post.

Exclusieve deals    

Het toepassen van exclusieve deals is perfect wanneer je lokaal wil adverteren. Wanneer je bijvoorbeeld een korting aanbiedt voor je volgers, zorg er dan ook voor dat ze een bepaalde code of coupon ook daadwerkelijk moeten kunnen laten zien in de winkel en dat deze code ook echt alleen te zien is voor je volgers. Daarnaast kan je ook exclusieve samenwerkingen sluiten met bepaalde groepen of verenigingen in jouw regio. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met de de lokale voetbalclub waarbij jouw winkel onder de aandacht wordt gebracht bij de leden, waarna zij een korting krijgen bij het laten zien van hun ledenpas.

Prijsvraag of winactie

Tevens wil je bezoekers van je winkel ook in het vervolg kunnen bereiken, dit zijn immers de mensen die in de doelgroep zitten. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat ook zij je gaan volgen op social media of zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Een mogelijkheid is het organiseren van een prijsvraag of een winactie. Denk bijvoorbeeld aan de mogelikheid tot deelname bij een aankoop in de winkel met een bijhorende call te action. Laat na aankoop je gegevens achter en like vervolgens de Facebook pagina om de deelname compleet te maken en maak kans op een product uit de winkel.

Fysieke winkel

Zorg ervoor dat het geen zoektocht wordt om jouw winkel te vinden. Zo is het ten eerste goed om op een plek te zitten waar veel aanloop is en wat herkenbaar is voor de lokale bevolking. Zorg er tevens voor dat het van een afstand al gelijk duidelijk is dat jouw winkel op de desbetreffende lokatie zit. Dit kan door duidelijke kleuren en letters te gebruiken en door reclame uitingen buiten de winkel te plaatsen. Gebruik vlaggenmasten om direct op te vallen, ook van een grote afstand. Of denk aan een reclamebord voor het passerende winkelende publiek.