Jij runt een webshop, maar je omzet gaat niet helemaal super. Of je bent van plan om dat te gaan doen, maar je weet niet helemaal hoe je moet beginnen met het daadwerkelijke verkoop-deel. Geen probleem! Je lost dat hele verkoop en omzetdeel op met e-commerce marketing. In deze blog leg ik je uit wat e-commerce marketing, waarom je het kunt inzetten voor meer omzet op je webshop, en hoe je het uiteindelijk het beste kunt uitbesteden voor een kickstart.

Wat is e-commerce marketing?

E-commerce marketing is een parapluterm voor alle online activiteiten die je zou kunnen uitvoeren wat betreft je webshop. Het bestaat uit allerlei onderdelen. Eerst ontwikkel je een strategie met KPI’s (key performance indicators). Daarna ga je analyseren hoe je er online voor staat met bepaalde tools. Vervolgens ga je je posities verbeteren en je site conversiegerichter maken. Je voert daarnaast retentiemarketing uit. Uiteindelijk herhaal je de hele cyclus opnieuw en verbeter je je strategie en dergelijke om het maximale te behalen.

Hoe behaalt het meer omzet?

De omzetverhoging waar e-commerce marketing voor zorgt, is tweeledig. Ten eerste zorgt het voor meer verkeer op je site. Dat doe je door bijvoorbeeld Google AdWords te gebruiken of je organische posities te verbeteren. Ten tweede zorgt het voor een hoger conversiepercentage op je site. Er zijn bepaalde trucs en tools om ervoor te zorgen dat je je site conversiegerichter kunt maken. De combinatie van SEO/SEA (search engine optimization & search engine advertising) en CRO (conversieoptimalisatie) zorgt uiteindelijk voor een hogere omzet. Let wel dat dit proces niet is dat heel vlug gaat. Het heeft een paar maanden nodig om zijn vruchten af te werpen, zoals met elke offline winkel ook het geval is.

E-commerce marketing uitbesteden

Als je niet warm wordt van alle bovenstaande termen en dingen, maar je wil wel meer omzet behalen, is het een optie om je e-commerce marketing uit te besteden. Jouw webshop wordt aandachtig bekeken door professionals. Zij gaan dan vervolgens voor jou een strategie opstellen. Daar horen ook KPI’s bij. Je moet dan wel al je e-commerce marketing informatie aan een derde partij geven, maar daar wordt vertrouwelijk mee omgegaan. Aan de hand van data stellen ze op wat er verbeterd kan worden. Ligt jouw probleem bij je organische zoekposities of je AdWords? Waarom converteren mensen niet? Al deze vragen worden voor je beantwoord en je zult zien dat je omzet stijgt. Besteed je e-commerce marketing dus uit.